Monkeys, mangroves and local tribes

Toubacouta, Niombato, Senegal | Dimanche 13 Septembre 2013

What an intense weekend!

Did you know that E. Coli is present in over 80% of Travelers Diarrhea? I had diarrhea on Wednesday, puked on Thursday and was constipated on Friday. I traveled to Toubacouta, had hot water, air conditioning and a swimming pool. I danced for the Senegalese and they danced for me. I lost a dance competition, but learned new African dance moves. I saw big monkeys, more bugs than I knew existed and set foot on The Gambia. I watched an amazing dance tribe perform one night, and a fight spectacle on the next – that almost turned into real fighting. I saw how men destroy their environment and learned how we can save it. Planted red mangrove trees in the Sub-Saharan mangroves of Southern Senegal and visited a health clinic with no doctors or nurses. I met children who do nothing but memorize the Koran for five years,  and amazing women who work hard and care for their community. I saw their joy, but also their pain. I felt impotent as we told them we weren’t there to help, but to observe and absorb. MSID (Minnesota Studies in International Development) brought us there so we could see the injustices the Senegalese people face, and form a world elite that is more sensitive to the unfairness.

Que fim de semana intenso!

Você sabia que a bactéria Eschericia coli está implicada em mais de 80% dos casos de Diarreia dos Viajantes? Eu tive diarreia na Quarta-Feira, vomitei na Quinta e estava constipado na Sexta. Eu viajei para Toubacouta, tive água quente, ar-condicionado e piscina. Eu dancei para os Senegales e eles dançaram para mim. Eu perdi uma competição de dança, mas aprendi novos movimentos de dança africanos. Vi grandes macacos, mais insetos do eu sabia que exista e coloquei o pé na Gâmbia. Eu assisti uma tribo de dança surpreendente numa noite, e um espetáculo de luta na próxima – que quase se transformou numa luta real. Eu vi como os homens destroem o seu ambiente e aprendi como podemos salvá-lo. Plantei árvores de mangue vermelho nos manguezais da África Subsaariana do Sul Senegal e visitei uma clínica de saúde sem médicos ou enfermeiros . Conheci crianças que não fazem nada a não ser memorizar o Corão durante cinco anos, e mulheres incríveis que trabalham duro e cuidam da sua comunidade. Eu vi a sua alegria, mas também a sua dor. Eu me senti impotente quando lhes dissemos que não estávamos lá para ajudar, mas para observar e absorver. MSID (Estudos de Desenvolvimento Internacional de Minnesota) nos levou lá para que pudéssemos ver as injustiças que os Senegaleses enfrentam, para que possamos criar uma elite mundial que é mais sensível à essas injustiças.

If you wake up and you are not sure whether to take Pepto-Bismol or Milk of Magnesia you are going to have a bad day. But enough about my digestive system. Let me tell you about the powerful weekend I had. First let’s clarify that I came to Senegal for the experiences and adventures, not uniquely for the academics – and that is what I had in Toubakouta. We spent a lot of time with the locals, we saw their way of life and how the community works together to help their village move forward. We met a group of women who work hard, that sometimes they see the fruit of their hard work, but more often don’t. These women love to work, and want to work, but they can’t always do so, due to the lack of jobs, opportunity or even mobility. They are extremely involved economically and politically in their community, and seek nothing but the well being of its population. Agriculture is the most important thing for them, they wish to grow their vegetables and legumes, but even that becomes difficult when they don’t have access to the supplies to build fences, that can protect their crop against animals.

Se você acorda e você não tem certeza se a tomar Pepto-Bismol ou leite de magnésia o seu dia vai ser ruim. Mas, basta sobre o meu sistema digestivo. Deixe-me dizer-lhe sobre o incrivel fim de semana que eu tinha. Primeiro, vamos esclarecer que eu vim para o Senegal pelas novas experiências e aventuras, e não exclusivamente pelo acadêmico – e eu vi em Toubacouta exatamente o que eu vim aqui pra ver. Passamos muito tempo com os moradores locais e vimos mais sobre o seu modo de vida e como a comunidade trabalha em conjunto para ajudar a aldeia a se desenvolver. Conhecemos um grupo de mulheres que trabalham duro, e que às vezes vêem o fruto do seu trabalho duro, mas que mais frequentemente não. Essas mulheres gostam de trabalhar, e querem trabalhar, mas nem sempre podem fazê-lo, devido à falta de emprego, oportunidade ou até mesmo de mobilidade. Elas são extremamente envolvidas economicamente e politicamente em suas comunidades e buscam nada mais que o bem-estar de sua população. A agricultura é a coisa mais importante para elas, que desejam ampliar o cultivo de verduras e legumes, mas mesmo isso se torna difícil quando elas não têm acesso ao material para a construção de cercas, que podem proteger os seus cultivos contra os animais que comem e destroem o que elas plantam.

The first thing we did in Toubacouta was visit the Delta du Saloum area. We boated around the river, and through the mangroves. Alongside female members of the community, we helped reforest the Red Mangroves in the Sine Saloum Delta, an extremely important and vibrant ecosystem. It also provides habitat for countless species, including some endangered species, and is essential as a nursery for fish, Senegal’s largest export. Mangroves help clean the water and air, and prevent erosion. Because of men action in the region, the mangroves have heavily declined, which means that reforestation is now more important than ever.

A primeira coisa que fizemos em Toubacouta foi visitar a área do Delta du Saloum. Nós passeamos de barco em torno do rio, e através dos manguezais. Juntamente com as mulheres da comunidade, ajudamos a reflorestar os mangues vermelhos no Sine Saloum Delta, um ecossistema extremamente importante e vibrante. Ele também fornece o habitat para inúmeras espécies, incluindo algumas espécies ameaçadas de extinção, e é essencial como um berçário para peixes, o que o Senegal mais come e exporta. Manguezais ajudam a limpar a água e o ar, e evitam a erosão. Por causa da ação humana na região, os manguezais têm diminuído fortemente, o que significa que o reflorestamento é agora mais importante do que nunca.

We watched a fantastic tribal dance group perform. They were locals from the village of Toubacouta, that put on a fascinating show for us, and for the rest of their community. The Allah Laké of Toubacouta consists of about eight dancers and a band of four, who played music and danced non stop for about two hours. Stunning dancers, unbelievable dance moves and  marvelous costumes, all outdoors, on the dirt road, in a town in the middle of nowhere. According to their Facebook page – which has 24 likes!!! -  is a troupe was founded in 2001 by Samba Ndiaye in order to develop and maintain traditional culture in the region of the Delta du Saloum. Samba started the troupe with young members of the village, teaching them either music or dance of traditional Mandinka Music. The spectacle was simply amazing, there was a man who spat fire, one on tilt legs, another one dressed like a giant, leafy turkey, and women who danced like there was no tomorrow. The next night we watched a typical Senegalese fight show, I’m not a fight fan, but it was interesting. More than once, the spectacle almost turned real. Some fighters are sore losers, and one guy had to be carried out at the end, from what I heard, that was the winner. If you can’t even walk out of the fight you just won, I don’t you won anything. When prizes were being distributed, I was also asked to pose by a bag of rice and a Senegalese fighter, but no one took a picture or said anything. I’m not sure what went down.

Tambem vimos um grupo fantástico de dança tribal. Eles eram moradores da vila de Toubacouta, que executaram um show fascinante para nós, e para o resto de sua comunidade. O Allah Laké de Toubacouta consiste de cerca de oito dançarinos e uma banda de quatro pessoas, que tocaram música e dançaram sem parar por cerca de duas horas. Dançarinos deslumbrantes, movimentos incríveis de dança e figurinos maravilhosos, tudo ao ar livre, em uma estrada de terra, em uma cidade no meio do nada. De acordo com sua página no Facebook – que tem 24 likes – eles são uma trupe que foi fundada em 2001 por Samba Ndiaye , a fim de desenvolver e manter a cultura tradicional na região do Delta du Saloum. Samba começou a trupe de jovens membros da aldeia, ensinando-lhes música e dança mandinga tradicional. O espetáculo foi simplesmente incrível, havia  um homem que cuspia fogo, um com pernas de pau enormes, um outro vestido como peru gigante, e as mulheres que dançavam como se não houvesse amanhã. Na noite seguinte, assisti a um show de luta típica Senegalesa, eu não sou um fã de luta, mas foi interessante. Mais de uma vez, o espetáculo quase virou real. Alguns lutadores são mal perdedores, e um deles teve que ser carregado do tatame no final da luta, aparentemente ele foi o vencedor. Mas se você nao pode nem sair da luta andando, eu não acho que você ganhou alguma coisa. Quando os prêmios começaram a ser distribuídos, eu fui chamado para  do lado de um saco de arroz e um lutador senegalês , mas ninguém tirou nenhuma foto e nem disseram nada. Eu não tenho certeza do que aconteceu.

We visited a “health house” in Médina Sangako. In Senegal, the public health system can be divided into National, Regional and Peripheral levels. National Hospitals, and Regional Health Centers are the only ones with doctors. Peripheral Health Posts have nurses, and the Heath Houses – being on the lower end of public health – doesn’t have any of the above. What we saw was a small house, with three rooms and a bathroom, one bed for delivery, one for examination, one crib, and no medical instruments. This “hospital” was not even built by the government, but by an American Peace Corp volunteer, and it doesn’t get any funds to keep functioning. Which means that the health agents who work there do not receive salaries, but gifts from their community. Six people, chosen by the village members work there, they do everything from informing the population about health hazards to help with delivery. There are no cars to drive the patients there, or to evacuate them to the nearest Health Center in Sokone, it is up to the patient’s family to find a car. Still, they are all grateful for having a health house so close, it is not everyone, or every village, that has that privilege.

Visitamos uma casa de saúde em Medina Sangako. No Senegal, o sistema público de saúde pode ser divididos em níveis nacionais, regionais e periféricos. Hospitais nacionais e Centros regionais de Saúde são os únicos que possuem médicos. Postos de Saúde da periferia têm enfermeiros, e as Casas de Saúde – que são a base inferior da saúde pública – não tem qualquer um dos citados acima. O que vimos foi uma pequena casa, com três quartos e um banheiro, uma cama para o parto, uma para exames, um berço, e nenhum instrumentos médicos. Este “hospital” nem sequer foi construído pelo governo , mas por um americano voluntário, a casa sequer recebe suporte financeiro do governo para se manter em funcionamento. O que significa que os agentes de saúde que lá trabalham não recebem salários, somente presentes de sua comunidade. Seis pessoas, escolhidas pelos membros da aldeia trabalhar lá, eles fazem de tudo : informarmam a população sobre os riscos de saúde e ajudam as mulheres na hora do parto. Não há carros para conduzir os pacientes até lá, ou para transportá-los para o Centro de Saúde mais próximo, em Sokone, cabe à família do paciente encontrar um carro. Ainda assim, todos os moradores são gratos por ter uma casa de saúde tão perto, pois não é todo mundo, e nem toda aldeia, que tem esse privilégio.

It was an intense weekend, filled with mixed feelings. Is it okay for me to publish images or descriptions of suffering, malnourished or otherwise helpless persons on my blog? How is that going to help the reduction of suffering and poverty in Senegal and Africa? Being here to simply observe and absorb isn’t enough and I don’t know what to do next, none of us do. We don’t have the answers and we are not even sure we know the questions. As we try to understand development and leave behind the preconceived ideas of what it all meant, we immerse ourselves in a pool of doubt, ambiguity and disbelief. However, this weekend made me even more excited to leave Dakar behind, and start my internship at the City Hall of Sokone, small city near Toubacouta. Apart from that, I don’t know what I am doing.

Foi um fim de semana intenso, cheio de sentimentos contraditórios. Está tudo bem para eu publicar imagens ou descrições de sofrimento, pessoas malnutridas e indefesas no meu blog? Como é que isso vai ajudar na redução do sofrimento e da pobreza no Senegal e no restande África? Estar aqui para simplesmente observar e absorver, não é suficiente e eu não sei o que fazer a seguir, nenhum de nós sabe. Não temos as respostas e não estamos sequer certeza de que conhecemos as perguntas. Enquanto tentamos entender o desenvolvimento e deixar para trás as idéias preconcebidas sobre o que tudo isso significa, nós mergulhamos em uma piscina de dúvidas, ambigüidades e descrença. No entanto, este fim de semana me deixou ainda mais animado para deixar Dakar para trás, e começar o meu estágio na Câmara Municipal de Sokone, pequena cidade perto de Toubacouta. Além disso, eu não sei o que estou fazendo.

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9 thoughts on “Monkeys, mangroves and local tribes

  1. Khai says:

    Bro, last 2 weeks I went for a Mangrove tour too here in Malaysia to see the eco system here under a media trip. Haha. Anyway, actually you are indirectly helping them. Although you were there just to observe and absorb, by publishing and telling your stories in this blog actually made us, outsiders, more aware of the current situation and what is really happening over there. Thanks for opening up our mind! :)

  2. “I saw their joy, but also their pain. I felt impotent as we told them we weren’t there to help, but to observe and absorb. MSID (Minnesota Studies in International Development) brought us there so we could see the injustices the Senegalese people face, and form a world elite that is more sensitive to the unfairness”.— Yes! If observation ventures as you are a part of, carried even one simple factor of hope. Tell me something, do you know sweet potato, not sure what they would be called where you are traveling. If sweet potatoes grow or can be grown in areas such as you travel now, or in the future, boiling the fresh or dried leaves as a tea is an excellent breakfast beverage, cure and preventative for many diseases, and definitely a cure for dengue fever. If your visiting trip were proactive too, even in just taking small starter pots of sweet potato cuttings or seeds along, the empty medical stations could become a center for teaching what this simple gesture would contribute and perhaps spread. The best I can do to make my point, is to invite you to read my blog. Something so simple as boiling leaves of the right plant, or putting that veggie to new uses will save many lives and reduce illnesses in a most remarkable way. I am the Great-grandfather webmaster of senior1938voice.wordpress.com. Pay a visit and please comment.

  3. I love the fact that this is a way to view a life. My grandgirls have great role models in their mom, their aunts, and me to show them who they can be! The youngest one wants to be a fireperson. The older one wants to discover something that will help others to have a better life. How awesome is that?

  4. Jean says:

    It must be effort to have bilingual posts. Hope you continue to learn and enjoy on your travels.

  5. Flavia Retamal says:

    Seu liiindo, to impressionada com tudo que você está passando ai!! Sua presença está confirmada na 2nd International Rotex Convention??

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